ANKETA OHLEDNĚ TOHOTO WEBU FARNOSTI - prosím o vyplnění.

Příležitost ke svátosti smíření máte vždy v týdnu přede mší svatou. Někdy ale člověk potřebuje svátost smíření prožít ve větším klidu a v časové pohodě. Nebo se svěřit s životní či duchovní těžkostí. Nebo se spolu s knězem pomodlit za trápení, které Vás tíží. I když se snažím příliš "netoulat" a být k dispozici na faře, přesto Vám chci nabízet konkrétní příležitosti k osobnímu setkání. Více zde.

P. Petr Hofírek

Od 31/1/2011

clip_image002TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TÝDEN

31. 1. 2011 - 6. 2. 2011

motto týdne:

„Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu.

PONDĚLÍ 31. 1.
Žid 11,32-40
Mk 5,1-20
Komentář: Mk 5,1-20
Uzdravený má zůstat tam, kde žil, aby vydával svědectví o svém uzdravení, aby svědčil o Ježíši. A on tak v poslušnosti činí a to přináší užitek („všichni se tomu divili“).

ÚTERÝ 1. 2.
Žid 12,1-4
Mk 5,21-43
Komentář: Mk 5,21-43
Dvanáct let nemocná žena, její vytrvalá důvěra je pro mne povzbuzením ve spoléhání se na Ježíše, na jeho jednání v mém životě...

STŘEDA 2. 2. svátek Uvedení Páně do chrámu
Mal 3,1-4 nebo Žid 2,14-18
Lk 2,22-40
Komentář: Lk 2,22-40
Spolu se Simeonem a Annou chval Pána za spásu, kterou připravil pro všechny národy, za světlo k osvícení pohanů, které přišlo na tuto zem.

ČTVRTEK 3. 2.
Žid 12,18-19.21-24
Mk 6,7-13
Komentář: Mk 6,7-13
Ježíš neposílá apoštoly samotné, jdou po dvou. Tak i já mohu nacházet pomoc a povzbuzení ve svém poslání u svých bratrů či sester. Kdo z naší farnosti, kdo z mých blízkých mi může být oporou, pomocí či společníkem v mé službě?

PÁTEK 4. 2.
Žid 13,1-8
Mk 6,14-29
Komentář: Mk 6,14-29
Ježíšův předchůdce Jan jej předchází i ve smrti. I dnes je mnoho lidí nespravedlivě souzeno, ponižováno, mučeno a zabíjeno. Pros za ně.

SOBOTA 5. 2.
Žid 13,15-17.20-21
Mk 6,30-34
Komentář: Mk 6,30-34
I mne zve Ježíš na opuštěné místo, k odpočinku, k bytí s ním „jen tak“. Využiji dnes tuto nabídku?

5. neděle v mezidobí - cyklus A 06.02.2011
Zvolání (aklamace) Pane smiluj se (Kyrie eleison), stále ještě v úvodních obřadech bohoslužby, bylo známo již v pohanském starověku jako hold božstvu nebo vládci, kterému příslušel kult jako božstvu. Církev vztahovala tento hold ve smyslu Pavlových epištol na Krista jako svého božského Pána (A. Adam, Liturgika, Vyšehrad 2001, str. 190). Úvodním pozdravem jsme byli knězem ujištěni o přítomnosti zmrtvýchvstalého Krista uprostřed nás. Skláníme se před ním jako naším Pánem, šťastni, že se s ním můžeme setkat. Chvalozpěvem Sláva na výsostech Bohu, velmi starým a úctyhodným hymnem, církev, shromážděná v Duchu svatém, oslavuje a prosí Boha Otce a Beránka. Tento chvalozpěv začíná kněz nebo podle vhodnosti kantor nebo schola, zpívají jej však všichni společně nebo lid střídavě se sborem nebo samotný sbor. Lze jej i recitovat. Zpívá se nebo recituje o nedělích mimo dobu adventní a postní, též o slavnostech a svátcích a při význačných příležitostech (Všeobecné pokyny k Římskému misálu, 53).
1. ČTENÍ
I sebelepší zbožné úkony se mohou stát sebestřednými a formálními. Tak tomu bylo často i s postem (verše z Iz 58,1-6, které předchází liturgickému úryvku): člověk se soustřeďoval pouze na asketický výkon a zapomínal na druhé. Přitom Bůh vyžaduje především milosrdenství k potřebným: to přináší skvostné plody a obohacuje i dárce.
Iz 58,7-10
Toto praví Hospodin: „Lámej svůj chléb hladovému, popřej pohostinství bloudícím ubožákům; když vidíš nahého, obleč ho, neodmítej pomoc svému bližnímu.
Tehdy vyrazí tvé světlo jak zora, tvá jizva se brzy zacelí. Před tebou půjde tvá spravedlnost a za tebou Boží sláva. Tehdy budeš volat, a Hospodin odpoví, křičet o pomoc, a on řekne: ‘Zde jsem!’ Přestaneš-li utlačovat, ukazovat prstem, křivě mluvit, nasytíš-li svým chlebem hladového, ukojíš-li lačného, tehdy v temnotě vzejde tvé světlo, tvůj soumrak se stane poledním jasem.“
ŽALM 112
Odpověď:  Spravedlivý září v temnotách jako světlo.
Spravedlivý září v temnotách jako světlo řádným lidem, – je milosrdný, dobrotivý a spravedlivý. – Blaze muži, který se slitovává a půjčuje, – stará se o své věci podle práva.
Neboť navěky nezakolísá, – ve věčné paměti bude spravedlivý. – Nemusí se obávat zlé zprávy, – jeho srdce je pevné, důvěřuje v Hospodina. Jeho srdce je zmužilé, nebojí se, – rozděluje, dává chudým, – jeho štědrost potrvá navždy, – jeho moc poroste v slávě.
2. ČTENÍ
Korinťané měli sklon vyzdvihovat výřečné kazatele a „celebrity“: upřednostňování vynikajících osob pak působilo rozkladně na celou obec. Pavel jim proto ukazuje jiný vzor misionáře: on samotný nepřišel, aby předváděl svoje schopnosti, ale aby nechal působit Božího Ducha. Jako věrný služebník nechce vést Korinťany k sobě, ale k Bohu.
1 Kor 2,1-5
(Bratři a sestry), když jsem k vám přišel hlásat svědectví o Bohu, nepřišel jsem s nějakou zvláštní výřečností nebo moudrostí. Rozhodl jsem se totiž, že u vás nechci znát nic jiného než Ježíše Krista, a to ukřižovaného.
Vystupoval jsem u vás se skleslou náladou, se strachem a obavami. A moje mluvení a kázání nezáleželo v přemlouvavých slovech moudrosti, ale v projevování Ducha a moci. To proto, aby se vaše víra zakládala na moci Boží, a ne na moudrosti lidské.
EVANGELIUM
Bylo učiněno mnoho pokusů, jak chápat výrok, že křesťan je solí: zabraňuje „rozkladu“ společnosti? „Ochucuje“ život druhých? Klíč k pochopení nám podává paralelní výrok o světle: tak jako světlo má svítit dalším lidem (má tedy „sloužit“), podobně i sůl má jednoduše „sloužit“ druhým. Sůl a světlo mají být pro druhé, jinak ztrácejí svůj význam. Místo křesťanů je v „těstě“ a „na hoře“.
Mt 5,13-16
Ježíš řekl svým učedníkům: „Vy jste sůl země. Jestliže však sůl ztratí chuť, čím bude osolena? K ničemu se už nehodí, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali.
Vy jste světlo světa. Nemůže se skrýt město položené na hoře. A když se svítilna rozsvítí, nestaví se pod nádobu, ale na podstavec, takže svítí všem v domě. Tak ať vaše světlo svítí lidem, aby viděli vaše dobré skutky a velebili vašeho Otce v nebesích.“
K ZAMYŠLENÍ
„Já jsem světlo světa“ (Jan 8,12), říká o sobě Kristus. V dnešním evangeliu se stejnými slovy obrací k nám: „Vy jste světlo světa“ (Mt 5,14). Arabský básník Ebrat en-Na´ini k tomu říká: „Stejně jako sluneční světlo není sluncem, i když ze slunce vychází, stejně člověk, který je živým znamením Boha, není Bohem.“ Lidé kolem nás mají právo potkat skrze nás Boha, uvidět jeho světlo. Abychom takového svědectví byli schopni, potřebujeme být zakořeněni v Bohu. Sami pak musíme ukazovat na něho, nikoliv na sebe. Nevydávat svědectví a schovávat se by bylo stejným nesmyslem jako rozsvícené a přitom ukryté světlo. Znamenalo by to popřít vlastní identitu. Nejsme křesťany jenom pro sváteční dny nebo pro určité situace.

Category: