ANKETA OHLEDNĚ TOHOTO WEBU FARNOSTI - prosím o vyplnění.

Příležitost ke svátosti smíření máte vždy v týdnu přede mší svatou. Někdy ale člověk potřebuje svátost smíření prožít ve větším klidu a v časové pohodě. Nebo se svěřit s životní či duchovní těžkostí. Nebo se spolu s knězem pomodlit za trápení, které Vás tíží. I když se snažím příliš "netoulat" a být k dispozici na faře, přesto Vám chci nabízet konkrétní příležitosti k osobnímu setkání. Více zde.

P. Petr Hofírek

Objeven hrob našeho patrona?

V Turecku byl možná objeven hrob apoštola Filipa

1. 8. 2011, 11:38

Podle informací pátečního vydání vatikánského deníku L’Osservatore Romano byl v západním Turecku pravděpodobně odhalen hrob sv. Filipa. Nález oznámila mezinárodní archeologická skupina, kterou vede italský profesor Francesco D’Andria z univerzity v Salentu. Archeologové se již od roku 1957 věnují průzkumu antických lázní Hierapolis, dnešního Pamukkale. Apoštol Filip v tomto místě zemřel poté, co kázal v Řecku a Malé Asii.

Řím: Dlouhodobý archeologický průzkum Hierapole vykázal první důležité výsledky již před třemi lety, kdy byla objevena cesta, kudy se ubírala procesí k apoštolovu hrobu. V sousedství martyrionu sv. Filipa, stavby oktogonálního půdorysu postavené údajně v místě apoštolovy mučednické smrti, nyní vědci objevili trojlodní baziliku z pátého století. Ta zakrývá římský hrob z prvního století, který zřejmě musel být ve velké úctě, pokud byl později včleněn do zmíněné baziliky. Nejedná se přitom o zahloubený hrob, nýbrž o sarkofág s bohatě zdobeným čelem.

Jak pro vatikánský deník uvedl profesor D’Andria, archeologové ze všech těchto souvislostí i dalších prvků vyvodili, že se musí nutně jednat o hrob svatého Filipa, kterému poutníci velmi záhy začali prokazovat úctu v procesích.

Ve čtvrtém století Eusebius z Caesareje napsal, že v Asii září dvě hvězdy – Jan, pohřbený v Efezu, a Filip, jenž „odpočívá v Hierapoli“. Neexistují skutečně pochybnosti o tom, že apoštol z galilejské Betsaidy zakončil svou cestu právě zde. Město pak dlouho žilo z jeho slávy, jak o tom informuje Eusebius ve svých Církevních dějinách. Sporná je ovšem Filipova mučednická smrt – podle nejstarší tradice totiž nebyl vystaven mučednictví, jak se můžeme dočíst ve Strómatech Klementa Alexandrijského. Apokryfní spisy však hovoří o tom, že byl ukamenován Římany.