ANKETA OHLEDNĚ TOHOTO WEBU FARNOSTI - prosím o vyplnění.

Příležitost ke svátosti smíření máte vždy v týdnu přede mší svatou. Někdy ale člověk potřebuje svátost smíření prožít ve větším klidu a v časové pohodě. Nebo se svěřit s životní či duchovní těžkostí. Nebo se spolu s knězem pomodlit za trápení, které Vás tíží. I když se snažím příliš "netoulat" a být k dispozici na faře, přesto Vám chci nabízet konkrétní příležitosti k osobnímu setkání. Více zde.

P. Petr Hofírek

od 5/11/2012


TEXTY K ROZJÍMÁNÍ NA TÝDEN
5. 11. 2012 - 11. 11. 2012
motto týdne:
Miluj svého bližního jako sám sebe.



PONDĚLÍ 5. 11. sv. Geralda, biskupa
Flp 2,1-4
Lk 14,12-14

Komentář: Flp 2,1-4
Jak jsem na tom se snahou druhé těšit, láskyplně je povzbuzovat, s touhou po společenství a s účastí na životech (starostech i radostech) druhých?

ÚTERÝ 6. 11. sv. Leonarda od Limoges, poustevníka                                                                              
Flp 2,5-11
Lk 14,15-24

Komentář: Flp 2,5-11
Napodobuj v dnešním dni Krista – služebníka – pokorného a poslušného.

STŘEDA 7. 11. sv. Wilibrorda, arcibiskupa OSB
Flp 2,12-18
Lk 14,25-33

Komentář: Flp 2,12-18
„Držte se pevně slova života“ – je pro mne Boží slovo opravdu slovem života? Jsou moje víra a mé skutky odpovědí na toto slovo?

ČTVRTEK 8. 11. sv. Godfrida, biskupa
Flp 3,3-8a
Lk 15,1-10

Komentář: Flp 3,3-8a
Je moje chlouba v Kristu? Anebo v mém postavení, v mojí práci, v mé rodině, v mém majetku, v mé službě ve farnosti?

PÁTEK 9. 11. Svátek Posvěcení lateránské baziliky
Ez 47,1-2.8-9.12, 1 Kor 3,9c-11.16-17
Jan 2,13-22

Komentář: 1 Kor 3,9c-11.16-17
I tvůj chrám – kostel, který je obvyklým místem bohoslužeb tvé farnosti – je místem, kde prýští pramen, který uzdravuje, je pokrmem, dává růst. Napij se...

SOBOTA 10. 11. Památka sv. Lva Velikého, papeže a učitele církve
Flp 4,10-19
Lk 16,9-15

Komentář: Flp 4,10-19
Komu v mém okolí či někde daleko (na misiích) mohu pomoci, povzbudit ho a ujistit o společenství, o Boží péči o něj?

32. neděle v mezidobí – cyklus B           11. 11. 2012

S blížícím se závěrem liturgického roku se vyhrocuje příběh evangelia, které po celý rok čteme. Dnešní texty směřují k tvrdé kritice pokrytectví. Bůh ve SZ mnohokrát vstoupí do života Izraelitů a tvrdě zasáhne v neprospěch Izraele, protože to je jediný způsob, jak mohou pochopit svoji lhostejnost či bezohlednost (1. čtení). Jak ale člověku pomoci pochopit a vnitřně přijmout, oč vlastně v celém životě jde? Jak se vyhnout pokrytectví, sebestřednosti…? Nejen dnešní evangelium, ale i naše modlitby nás otevřou těmto otázkám (vstupní modlitba). Avšak nenechme se mýlit, Bůh nás vykoupil a to je zcela nezpochybnitelné (druhé čtení)! Není třeba našich zásluh, je třeba žít to, co nám Pán nabízí.

1. ČTENÍ
Příběh se odehrává v 9. st. př. Kr. v době, kdy v Severním Izraeli vládne král Achab a jeho pohanská manželka Jezabel (původem ze Sidonu) zavádí pohanské kulty. Hospodin trestá odpadnutí od víry suchem. Paradoxně ve vedlejší pohanské zemi (Sarepta patřila k Sidonu, dnešní Libanon) žije žena – pohanka, která ctí Hospodina a proroka si váží.

1 Král 17,10-16
Prorok Eliáš šel do Sarepty. Přišel k bráně města, a hle – jedna vdova tam právě sbírala dříví. Zavolal ji a řekl: „Prosím, dej mi trochu vody v nádobě, abych se napil.“ Když mu pro ni šla, zavolal na ni: „Vezmi s sebou také kousek chleba!“ Ona odpověděla: „Jako že je živ Hospodin, tvůj Bůh, nemám nic upečeného, ale jen hrst mouky v hrnci a trochu oleje ve džbánu. Právě sbírám pár kousků dřeva, pak půjdu a upeču z toho sobě i svému synu. Najíme se a umřeme.“ Eliáš jí řekl: „Buď bez starosti, jdi a udělej, jak jsi řekla. Nejdřív z toho upeč mně malou placku a přines mi to, pak půjdeš a upečeš sobě a svému synu. Neboť tak praví Hospodin, Bůh Izraele: Nevyprázdní se hrnec s moukou a neubude ve džbánu s olejem až do dne, kdy Hospodin sešle déšť na zemi!“ Ona tedy šla a udělala podle Eliášových slov a jedla ona, on i její syn po drahný čas. Z hrnce se mouka nevyprázdnila a ze džbánu oleje neubývalo podle Hospodinova slova, které promluvil skrze Eliáše.

ŽALM 146
Žalm reaguje nejen na čtení, ale vyjadřuje naši hlubokou víru, že Bůh se zastane těch, kdo jsou mu věrni.

Odpověď: Duše má, chval Hospodina!
Hospodin zachovává věrnost navěky, – zjednává právo utlačeným, – dává chléb lačným. – Hospodin vysvobozuje vězně. Hospodin otvírá oči slepým, – Hospodin napřimuje sklíčené, – Hospodin miluje spravedlivé, – Hospodin chrání přistěhovalce. Hospodin podporuje sirotka a vdovu, – ale mate cestu bezbožníků. – Hospodin bude vládnout na věky, – tvůj Bůh, Sióne, po všechna pokolení.

2. ČTENÍ
List Židům pokračuje ve své argumentaci obhajující Kristovu oběť. Srovnání se starozákonní obětí smíření svátku Jom Kipur ukazuje, že Ježíšova oběť se již nikdy nemusí opakovat.

Žid 9,24-28
Kristus nevešel do svatyně, zbudované lidskýma rukama, která je jenom napodobeninou té pravé, ale do samého nebe, aby se teď staral o naše záležitosti u Boha. A není třeba, aby víckrát obětoval sám sebe, jako velekněz vchází do velesvatyně rok co rok s cizí krví, jinak by byl musel trpět už mnohokrát od stvoření světa. Ale zjevil se teď na konci věků jednou provždy, aby svou obětí odstranil hřích. A jako je lidem určeno, že musí jednou umřít, a pak nastane soud, podobně je tomu i u Krista: když byl jednou podán v oběť, aby na sebe vzal hříchy celého množství lidí, objeví se podruhé – ne už pro hříchy – ale aby přinesl spásu těm, kteří na něho čekají.

Zpěv před Evangeliem
Aleluja. Blahoslavení chudí v duchu, neboť jejich je nebeské království. Aleluja.

EVANGELIUM
Tento text je poslední Ježíšovou kontroverzí. Po tomto textu bude již pouze slovo o posledních věcech a následně události Velikonoc. Proto je třeba význam daru chudé vdovy dát do souvislosti celého evangelia.

Mk 12,38-44
Ježíš učil zástupy: „Varujte se učitelů Zákona! Chodí rádi v dlouhých řízách, mají rádi pozdravy na ulicích, první sedadla v synagogách a čestná místa na hostinách; vyjídají vdovám domy pod záminkou dlouhých modliteb. Ty stihne tím přísnější soud.“ Potom se posadil proti chrámové pokladnici a díval se, jak lidé dávají do pokladnice peníze. Mnoho boháčů dávalo mnoho. Přišla také jedna chudá vdova a dala dvě drobné mince, asi tolik jako pár halířů. Zavolal své učedníky a řekl jim: „Amen, pravím vám: tato chudá vdova dala víc než všichni ostatní, kteří dávali do pokladnice. Všichni totiž tam dali ze svého nadbytku, ona však dala ze svého nedostatku. Dala všechno, co měla, celé své živobytí.“

K ZAMYŠLENÍ
„Dát či nedat?“ Mnohokrát se člověk zastaví při různých charitativních sbírkách, s pohledem upřeným na bezdomovce… a klade si tuto otázku. Příběh evangelia ale směřuje jinam. Ježíš nevybíravým způsobem pranýřuje praktiky učitelů Zákona. Oni by měli být vzorem pro Izrael. Vedle nich postaví člověka, který je symbolem bezmoci a chudoby (žena bez manžela či otce neměla v právní oblasti zastání, sama nic nemohla vyřizovat). A tato žena dává vše, co má. Je to na jedné straně znamení úplného sebeodevzdání do moci Boží, ale mnozí teologové také naznačují, že může jít o nejtvrdší důkaz bezohlednosti učitelů Zákona, když takto bezmocného, chudého a poníženého člověka nechají dávat do pokladnice, místo aby jí sami přispěli na pomoc. Tady se zračí jejich nepochopení a de facto nepřijetí skutečného Božího Zákona. Pokud to ale platilo tehdy, platí to podobně i dnes! A nejen na adresu skoupých kněží či oficiálních představitelů církve, jak se snadno nabízí. Platí to na adresu každého pokrytectví, které nevidí skutečnou nouzi. Kdo nemiluje bližního, nic z evangelia nepochopil. Cílem dnešní neděle není láteření na adresu církve čí nějakého patera. Směřujeme k jedinému: chceme žít pro Pána a nabízíme mu sami sebe? Jak se to prakticky projeví? Vztahem k bližním – vidět a reálně pomoci.

Category: